Elke snelgroeiende onderneming worstelt met beslissingen over het beste bedrijfssysteem om zijn uitbreidende activiteiten te beheren. Een goede planning van een geïntegreerd bedrijfsbeheersoftwaresysteem neemt vaak een achterstand in ten opzichte van kortetermijndoelen voor omzetversnelling. Dientengevolge worden verschillende ongelijksoortige applicaties op verschillende tijdstippen op verschillende functionele gebieden geïnstalleerd, resulterend in inefficiëntie van bedrijfsprocessen en uitdagingen voor software-integratie. Maar hoe kwamen deze problemen in de eerste plaats en hoe kunnen ze worden vermeden
Architectuur van een typisch bedrijfssysteem
Een snelgroeiend bedrijf kan snel verstrikt raken in een complex applicatielandschap. Bij de start installeren bedrijven eerst boekhoudsoftware zodat ze hun boekhouding kunnen beheren.
In de zoektocht naar meer klanten, zetten bedrijven vervolgens standalone opportunity management-systemen in, samen met afzonderlijke systemen voor het oplossen van klantondersteuningskwesties. Voorraadbeheer , orderbeheer en fulfillment-systemen worden aangepakt met ongelijksoortige software en spreadsheets.
Om de omzet te verhogen, zullen veel bedrijven nieuwe kantoorlocaties openen en extra verkoopkanalen omarmen, wat resulteert in meer geavanceerde processen voor e-commerce- integratie, terugkerende facturering, financiële consolidatie , onder andere. Aanvullende bedrijfssoftware ter ondersteuning van deze processen kan de vorm aannemen van zelfstandige toepassingen van verschillende leveranciers, toepassingen in eigen beheer of een verscheidenheid aan spreadsheetoplossingen.
Bedrijven die hun systemen in de loop van de tijd op deze manier evolueren, kunnen een slecht geplande architectuur hebben die de tactische behoeften op korte termijn niet optimaal opvangt, terwijl het bedrijf op lange termijn efficiënt tegen schaalvergroting wordt beschermd. Dit verwarde web van siled bedrijfssoftwaresystemen, vaak aangeduid als "software-hairball", remt de flexibiliteit, productiviteit en uiteindelijk het vermogen van het bedrijf om te groeien te vertragen.
Bedrijfsuitdagingen veroorzaakt door het hebben van een softwaresysteem
Wanneer snelgroeiende bedrijven meerdere applicaties hebben, zijn er veel zakelijke uitdagingen die zich voordoen. Deze uitdagingen kunnen zo ernstig worden dat ze de groei kunnen verlammen. Hier volgt een samenvatting van de vijf belangrijkste problemen die uw groei kunnen belemmeren als u een bedrijf hebt met verschillende bedrijfssoftwaresystemen:
Verspilde werknemersproductiviteit
Wanneer uw bedrijf zich in de groeimodus bevindt, moet elke medewerker op een optimale productiviteit werken. Als uw werknemers verzanden in inefficiënte en onsamenhangende processen, vergroot dit de fouten en neemt het tijd weg van hun belangrijkere kerntaken. Belangrijke processen zoals het verwerken van bestellingen, facturering, onkostendeclaraties en uitvoering, om er een paar te noemen, kunnen veel langer duren om voltooid te worden en zijn vaak onjuist. Uw medewerkers kunnen bijvoorbeeld uren besteden aan het handmatig opnieuw invoeren van orderinformatie in het boekhoud- en factureringssysteem, terwijl andere werknemers dezelfde informatie uit uw CRM-systeem halen voor hun orderafhandelingsprocessen en om verkoopcommissies te berekenen. Als in de tussentijd bestellingen worden geannuleerd, moeten uw werknemers gegevens doorzoeken om deze informatie opnieuw te verzoenen.
Gebrek aan real-time zichtbaarheid
Wanneer softwaresystemen niet geïntegreerd zijn, hebt u meerdere overlappende databases en kunt u niet snel een beeld krijgen van de bedrijfsprestaties. Rapporten die de prestaties van uw afdelingen financiën, verkoop, marketing, service en fulfillment laten zien, zijn cruciaal om u een geïntegreerd beeld te geven van de activiteiten van uw bedrijf. De meeste bedrijven geven eenvoudig op met het verkrijgen van deze informatie op basis van de hoeveelheid tijd die het kost om deze gegevens te verzamelen, extraheren en analyseren. Voor degenen die dat wel doen, worden talloze uren verspild om niet-gerelateerde, foutgevoelige en verouderde informatie samen te binden. Bijgevolg nemen bedrijven ofwel langzaam belangrijke beslissingen op basis van onnauwkeurige informatie, ofwel nemen ze overhaaste en riskante beslissingen uit hun instinct.
Integratiecomplexiteit en kosten
Met zo veel verschillende applicaties, verspilt IT enorm veel tijd en geld aan het integreren, onderhouden en verwerven van nieuwe versies van deze applicaties. Vaak moet, wanneer nieuwe versies worden gekocht, nog meer integratie en onderhoud worden uitgevoerd om alle verschillende versies van software samen te laten werken. Daarom wordt waardevolle IT-tijd die kan worden gebruikt om het bedrijf productiever te maken, verspild, terwijl de onderhoudskosten omhoog schieten.
Verhoogde klantverloop
Klantacquisitie en omzetgroei zijn belangrijke pijlers voor het aanhoudende succes van uw bedrijf. Bij felle concurrentie is het van essentieel belang dat uw bedrijf een uitzonderlijke klantervaring biedt of het risico loopt dat klanten hun bedrijf elders naartoe brengen. Wanneer klanten niet snel informatie over hun bestelstatus kunnen krijgen, problemen niet tijdig kunnen oplossen of vaak moeten omgaan met producten die niet op voorraad zijn, zullen ze minder tevreden zijn en zullen ze minder snel van u blijven kopen. Een geïntegreerd softwaresysteem zorgt ervoor dat klanten over de juiste informatie en klantervaring beschikken en dat uw medewerkers onmiddellijk toegang hebben tot alle klantinformatie die ze nodig hebben om service te verlenen aan uw klanten.
Voordelen van geïntegreerde softwaretoepassingen
Om uw bedrijf te laten groeien tegen de dramatische tarieven die u plant, is het essentieel om uw bedrijfssoftwaretoepassingen te integreren rond één codebase, database en bedrijfsproces. De voordelen van het ontwerpen van uw systemen op deze manier leveren een enorme kostenbesparing en een verbeterde bedrijfsproductiviteit op, waaronder:
Procesefficiëntie in uw organisatie
Er zijn verschillende belangrijke processen die u kunt tegenkomen in uw dagelijkse activiteiten, zoals orderbeheer, fulfillment, facturering, incasso, onkostendeclaraties en financiële consolidatie, om er maar een paar te noemen. Door dergelijke processen te automatiseren, kunt u nieuwe medewerkers vermijden die anders nodig zouden zijn om deze processen te beheren, en personeel opnieuw inzetten voor activiteiten van hogere waarde om uw bedrijf te helpen innoveren en groeien. In een ROI-studie van het onafhankelijke analistenbureau Nucleus Research, van klanten die NetSuite gebruiken, 's werelds toonaangevende geïntegreerde cloud-bedrijfssuite, ontdekte Nucleus dat bedrijven met behulp van een geïntegreerde suite hun financiële sluituren met 50% konden versnellen, de verkoopproductiviteit met 12,5% en verhoogt de voorraadomloopsnelheid met 50%, naast andere efficiënties. In dezelfde studie, een andere klant, Advantage Sign Supply,verlaagt de verwerkingsduur van de bestelling met 66% .
Dramatisch verbeterde zichtbaarheid
Realtime zichtbaarheid is belangrijk bij het nemen van goed geïnformeerde beslissingen. Wanneer informatie vrijwel overal toegankelijk is, zonder middelen te verspillen aan data-extractie en gegevens van verschillende bronnen samen te binden, zijn werknemers beter geïnformeerd en kunnen zij nauwkeuriger en sneller beslissingen nemen. Door bijvoorbeeld al hun bedrijfsgegevens in realtime beschikbaar te hebben, kon König Wheels de werklasten van hun leveranciers in realtime volgen en hun activiteiten in vier jaar tijd verdubbelen, terwijl ze jaarlijks $ 120.000 sparen.
Aanzienlijke IT-tijds- en kostenbesparingen
Doordat IT niet langer meerdere systemen hoeft aan te schaffen, te installeren en te onderhouden, evenals de verschillende integraties daartussen, kan een aanzienlijke vermindering van operationele kosten worden gerealiseerd terwijl IT-tijd kan worden besteed aan het verbeteren van de bedrijfsactiviteiten.Versnelde groei: met een geïntegreerd softwaresysteem kan uitbreiding naar meerdere locaties en extra verkoopkanalen veel sneller worden bereikt dankzij uniforme order- en accountingbeheerprocessen en -gegevens. Bedrijven kunnen ook beter verkopen en cross-verkopen aan hun bestaande klantenbestand vanwege de verbeterde zichtbaarheid die ze verkrijgen. Beyond the Rack, een bedrijf dat pas in 2009 werd opgericht, kon snel groeien om 4 miljoen klanten te bedienen door het inzetten van een geïntegreerd systeem, NetSuite OneWorld.
Door gebruikers gestuurde innovatie
Omdat proceswijzigingen snel kunnen worden geïmplementeerd, kunnen alledaagse zakelijke gebruikers hun functionele expertise toepassen om processen en applicaties op een manier aan te passen die de prestaties verbetert. Ondertussen is IT bevrijd om zich te concentreren op strategische initiatieven die waarde kunnen toevoegen aan de bedrijfsresultaten door innovatieve oplossingen met toegevoegde waarde te ontwikkelen.
Conclusie
Tegenwoordig gebruiken bedrijven in vrijwel elke sector geavanceerde bedrijfssoftware om hun groei te stimuleren, maar velen worstelen nog steeds om hun groei bij te houden en de kosten effectief te beheersen vanwege een mengelmoes van niet-werkende functionele systemen die knelpunten in processen en productiviteitsproblemen bij medewerkers veroorzaken. Geïntegreerde bedrijfssoftwaresuites veranderen de manier waarop bedrijven draaien en stellen hen in staat om de groeiende pijnen te overwinnen die hen voorheen tegenhielden om hun bedrijf naar een hoger niveau van winstgevende groei te brengen.
Sofco
Sofco ontwikkelt online software die gekoppeld kan worden aan bestaaande interne systemen. Voor meer informatie neem contact op met de professionals van Sofco.
software-leudal.nl | software-maken.nl | software-oplossingen.nl | software-webdesign.nl
webbureau-leudal.nl | webbureau-limburg.nl | websites-limburg.nl