Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?
Of u nu nieuw bent om een link te bouwen of al een tijdje bezig bent, we weten zeker dat u iets nuttigs in deze gids zult vinden. Het landschap van SEO en linkbuilding is altijd aan het veranderen en het belang van het bouwen van hoogwaardige links is nog nooit zo groot geweest. De noodzaak om hoogwaardige campagnes te begrijpen en te implementeren is essentieel als u online wilt gaan concurreren en gedijen, en dat zal niet snel veranderen. Deze gids is ontworpen om u snel en in goede banen te leiden. Er valt veel te doen, maar we hebben alles opgesplitst in eenvoudig te verwerken hoofdstukken en hebben onderweg veel voorbeelden toegevoegd. We hopen dat je geniet van de beginnershandleiding voor Link Building!
Definitie van linkbuilding
Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar die van jou. Een hyperlink (meestal alleen een link genoemd) is een manier voor gebruikers om te navigeren tussen pagina's op internet. Zoekmachines gebruiken koppelingen om het web te doorzoeken; ze crawlen de koppelingen tussen de afzonderlijke pagina's op uw website en zij crawlen de koppelingen tussen hele websites. Er zijn veel technieken om koppelingen te maken, en hoewel ze in moeilijkheidsgraden variëren, zijn SEO's het er over het algemeen over eens dat linkbuilding een van de moeilijkste onderdelen van hun werk is. Veel SEO's brengen het grootste deel van hun tijd door met proberen het goed te doen. Om die reden, als je de kunst van het bouwen van hoogwaardige links onder de knie hebt, kan het je echt een voorsprong geven op zowel andere SEO's als je concurrentie.
Waarom is linkbuilding belangrijk voor SEO?
De anatomie van een hyperlink. Om het belang van linkbuilding te begrijpen, is het belangrijk om eerst de basis te begrijpen van hoe een link wordt gemaakt, hoe de zoekmachines links zien en wat ze daaruit kunnen interpreteren.
Er zijn twee fundamentele manieren waarop de zoekmachines links gebruiken:
Om nieuwe webpagina's te ontdekken
Om te bepalen hoe goed een pagina moet worden gerangschikt in de resultatenZodra zoekmachines pagina's op het web hebben doorzocht, kunnen ze de inhoud van die pagina's extraheren en aan hun indexen toevoegen. Op deze manier kunnen ze beslissen of ze vinden dat een pagina van voldoende kwaliteit is om goed gerangschikt te worden voor relevante zoekwoorden (Google heeft een korte video gemaakt om dat proces uit te leggen). Wanneer ze dit beslissen, kijken de zoekmachines niet alleen naar de inhoud van de pagina; ze kijken ook naar het aantal links naar die pagina van externe websites en naar de kwaliteit van die externe websites. Over het algemeen geldt dat hoe meer websites van hoge kwaliteit naar u worden gelinkt, hoe groter de kans is dat u een goede positie in de zoekresultaten krijgt.
Links als een rangorde-factor hebben ertoe geleid dat Google eind jaren negentig de zoekmachine begon te domineren. Een van de oprichters van Google, Larry Page, heeft de PageRank uitgevonden , die Google altijd gebruikte om de kwaliteit van een pagina te meten, deels gebaseerd op het aantal links dat ernaar verwijst. Deze meetwaarde werd vervolgens gebruikt als onderdeel van het algehele ranking-algoritme en werd een sterk signaal omdat het een zeer goede manier was om de kwaliteit van een pagina te bepalen.
Het was zo effectief omdat het was gebaseerd op het idee dat een link kan worden gezien als een vertrouwensstem van een pagina, dat wil zeggen dat er geen links worden gevonden als dat niet het geval was. De theorie is dat wanneer iemand linkt naar een andere website, ze effectief zeggen dat het een goede bron is. Anders zouden ze er niet naar verwijzen, net zoals je een vriend niet naar een slecht restaurant zou sturen.
SEO's ontdekten echter al snel hoe ze PageRank en zoekresultaten voor gekozen zoekwoorden moesten manipuleren. Google is actief op zoek gegaan naar manieren om websites te vinden die zoekresultaten manipuleerden, en begon regelmatig updates uit te rollen die specifiek waren gericht op het filteren van websites die niet konden worden gerangschikt.
Dit heeft er ook toe geleid dat Google een aantal technieken voor het maken van links begon af te schaffen die voorheen als prima werden beschouwd, bijvoorbeeld door uw website in webmappen in te dienen en daarvoor een link te krijgen. Dit was een techniek die Google op een bepaald moment aanbeval, maar die werd misbruikt en veelvuldig gebruikt door SEO's, dus Google stopte evenveel waarde te geven aan dat soort links.
Meer recentelijk heeft Google de ranglijst van websites die geprobeerd hebben deze overmatig gebruik van deze technieken - vaak aangeduid als over-optimalisatie - in hun linkbuilding actief te bestraffen. De reguliere Penguin-updates van Google zijn zo'n voorbeeld. Weten welke linkbuildingtechnieken te vermijden en te blijven binnen de richtlijnen van Google is een belangrijk onderwerp dat we verderop in deze handleiding zullen bespreken.
We kennen niet het volledige algoritme dat Google gebruikt om de zoekresultaten te bepalen, dat is de geheime saus van het bedrijf. Ondanks dat feit is de algemene consensus onder de SEO-gemeenschap (volgens de 2015 Moz search ranking factors survey) dat links nog steeds een grote rol spelen in dat algoritme. Ze vertegenwoordigen de grootste twee segmenten van het cirkeldiagram hieronder.
software-leudal.nl | software-maken.nl | software-oplossingen.nl | software-webdesign.nl
webbureau-leudal.nl | webbureau-limburg.nl | websites-limburg.nl